Przedstawiciele Stowarzyszenia Lipnica Wielka na Orawie we współpracy ze znanym artystą Andrzejem NEBB Dziubkiem stworzyli w Lipnicy Wielkiej miejsce niezwykłe, nietypowe, piękne. Jest to Galeria „Pasterz” pod patronem Jana od Krzyża z dziełami plastycznymi Andrzeja Dziubka nawiązującymi tematycznie do Jego mocnej wiary w Boga. Galeria znajduje się w urokliwym miejscu, daleko od zgiełku, nad Jeziorem Orawskim. Całość dopełniają odnowione, zewnętrzne rzeźby-świątki autorstwa Andrzeja Dziubka oraz ławeczki i stoły do odpoczynku i kontemplacji. Mało kto zna szerzej plastyczną działalność artysty znanego z zespołu DePress. Poniżej przedstawiamy stworzoną na potrzeby galerii biografię.
Projekt zrealizowano przy wsparciu finansowym Województwa Małopolskiego.
Andrzej „NEBB” Dziubek – rodowity Orawianin z Jabłonki z rodziny inteligenckiej, znany muzyk (lider Zespołu De Press), malarz, rzeźbiarz, performer.
Od dziecka wykazuje talent muzyczny. W podstawówce tańczy w zespole regionalnym „Młode Podhale”, a w liceum zakłada zespół „Lotony”, gdzie gra na gitarze i marzy by być jak Jimi Hendrix.
W latach 70-tych, w wieku 17 lat, jako uczeń liceum ucieka wraz z kilkoma kolegami za „Żelazną Kurtynę” przez Austrię do Norwegii marząc o zarobieniu na… gitarę. W obozie uchodźców pod Wiedniem traci podczas pracy trzy palce w lewej ręce.
Po uzyskaniu zgody na wjazd do Norwegii, dzięki stypendium może się uczyć, gdzie Jego talent szybko zostaje zauważony. Tutaj w latach 1973 – 1981 studiuje w Szkole Sztuki i Rzemiosła (Wydział Designu) i na Akademii Sztuk Pięknych (Wydział Malarstwa).
Artystycznie zafascynowany dziełami Władysława Hasiora, Francisa Bacona, Josepha Beuysa, Larsa Herterwika, Andy Warholla, ale również Salvadora Dali, Jacksona Pollocka czy Van Gogha. W latach 1993-1997 prowadzi swą autorską galerię w Oslo „Nebb”.
W 1981, jako student, rozpoczyna także twórczość muzyczną szukając nowych technik wyrazu (Zespół „Pull Out”, De Press” „Holy Toy”). Po 30 latach tęsknoty za ojczyzną i podkreślania swojej polskości w działalności plastycznej, muzycznej, a nawet w ubiorze (portki z parzenicą), wraca na Orawę, do Polski w 2000 r., gdzie przebywa do dziś dnia stale kursując pomiędzy Polską, a Norwegią.
Niektóre wystawy, happeningi, instalacje:
1982 – happening „Fortepian Chopina”
1984 – instalacja przed budynkiem Parlamentu w Oslo (bryła lodu z czerwonym krzyżem)
1986 – dwie wystawy indywidualne w galerii dla młodzieży Galerie S.H.K.S. w Oslo
1998 – instalacja „Powitanie Anioła” w Galerie Apotek
2000 – performers „W zagrodzie przy owcach” w miejscowości Lom w Telemark (przy okazji wydania płyty pt. Kvite Fuglar z poezją Tor Jonsson’a który podchodził z Lom)
2003 – happening między owcami w zagrodzie
2013 – wystawa rysunków i grafik w Galerii Ram w Oslo
Wystawy na Podhalu i Orawie:
2002 – Powrót do Korzeni; 2007 – „Kto ześ Ty jest”; 2011 – „Wokół Apokalipsy” oraz instalacja „Czyściec”; 2015 – „W niebieskim”; 2017 – „Blaga”; 2019 – „Manifest ceraty”
Artysta w swej twórczości plastycznej posługuje się różnorodnym materiałem, m.in. plastikiem, odpadami, akrylem, silikonem. Materiały służą do stworzenia odpowiedniej formy, za pomocą której artysta zwraca uwagę na okrucieństwo wojny, problem ochrony środowiska, przemijanie oraz istotę człowieka. Natura to dla artysty rozkład i wegetacja. Zawsze dąży do tego aby pokazać tandetność, sztuczność i płytkość zastosowanej materii, stąd proste, sztuczne, byle jakie materiały. Często prezentuj motyw gór, otwartej przestrzeni, wody, drewnianych zagród. Często postać ludzka jest konfrontowana z przestrzenią pełną barw, a czasem wtłaczana w ciasna, szare wnętrza, otoczone dziwnymi przedmiotami, fragmentami ciał zwierząt.
Plastyczne talenty splatają się nierozerwalnie z muzyką. Każdemu wydaniu płyty zawsze towarzyszy wymyślony przez Andrzeja happening.
Andrzej szuka cały czas przestrzeni dla działalności artystycznej. Szuka ciszy dla własnego wyrazu Taki spokój odnajduje tutaj, nad Jeziorem Orawskim, gdzie tworzy swoją Galerię nad Jeziorem „Pasterz” nieopodal swojego małego domu nad jeziorem. Tym spokojem dzieli się z nami, zapraszając nas do swojej galerii.
oprac. Karolina Kowalczyk na podstawie opisu katalogu wystawy „Manifest ceraty” (Beata Zalot, Dominika Wachałowicz-Kiersztyn).