#PoznajPolskę– Wycieczka klas I,II,III ze Szkoły Podstawowej nr 1 im. Świętej Królowej Jadwigi w Lipnicy Wielkiej do Bochni i Krakowa

15 listopada wraz z najmłodszymi uczniami naszej szkoły wyruszyliśmy na wycieczkę w ramach projektu #PoznajPolskę. Wyjechaliśmy we wczesnych godzinach porannych, by zwiedzić tego dnia jak najwięcej. W kopalni soli w Bochni przywitano nas bardzo serdecznie i już po kilku minutach zjechaliśmy windą górniczą na głębokość ponad 200 metrów. Zwiedzanie zabytkowej kopalni, która została wpisana na Listę Światowego Dziedzictwa Kultury UNESCO, to niezwykła podróż przez najstarsze i najpiękniejsze wyrobiska kopalni. Każdy z nas miał poczucie wyprawy w czasie nie tylko dzięki przejażdżką podziemną kolejką ale też dzięki ekspozycjom multimedialnym. Spotkania z królami, kupcami genueńskimi oraz duchem mnicha to niecodzienna lekcja historii dla każdego. Uczniowie dowiedzieli się nie tylko jak dawniej wydobywano sól ale również jakim była skarbem i jak jej wydobycie wpłynęło na rozwój Polski. Jedną z wielu atrakcji było zwiedzanie kaplicy św. Kingi z umieszczoną tam piękną szopką bożonarodzeniową. Trasę wycieczkową zakończyliśmy wspólnym spędzeniem czasu, w największej z podziemnych komór, komorze Ważyn ok. 250 metrów pod powierzchnią ziemi. Niektórzy z uczniów w tym czasie zagrali niecodzienny podziemny mecz – mecz piłki nożnej. Poznawanie „podziemnego, solnego miasta” było niezwykłą przygodą oraz interesującą lekcją historii i przyrody.

Po zakupieniu pamiątek wyruszyliśmy do centrum Krakowa, gdzie w restauracji ,,Widok” (z przepięknym widokiem na Wawel) zjedliśmy smaczny obiad. Następnie wyruszyliśmy pod Smoczą Jamę, gdzie czekała na nas miła pani przewodnik, która zabrała nas w kolejną podróż – tym razem królewską.

W czasie zwiedzania katedry Wawelskiej usłyszeliśmy wiele ciekawostek z życia królów ale także legend, które są nierozerwalnie z nią związane – jak ta o świętym Stanisławie czy królowej Jadwidze. Spacerując po katedrze wszyscy zwrócili uwagę na nagrobki królewskie w formie sarkofagów z wyrzeźbionymi podobiznami leżących władców oraz krzyż Św. Królowej Jadwigi, przywieziony przez nią z Węgier. Następnie wspięliśmy się stromymi schodami na wieżę, by dotknąć sławnego Dzwonu Zygmunta i usłyszeć kilka ciekawostek z nim związanych. Kolejnym punktem wycieczki było zwiedzenie krypt, naszych pozostałych monarchów i ważnych postaci życia narodowego. Na koniec pani przewodnik zaprowadziła nas na dziedziniec Zamku Wawelskiego, który ze swoimi wspaniałymi krużgankami z pewnością na długo pozostanie w naszej pamięci. Zwiedzanie zakończyliśmy zakupem pamiątek dla siebie i najbliższych. Wróciliśmy w późnych godzinach wieczornych, zmęczeni ale bardzo szczęśliwi i pełni wrażeń!